එකලස් කිරීම යන යෙදුමේ තේරුම සොයාගත් වස්තූන් දෙස නව ආකාරයකින් බැලීම" යන්නයි. එය එදිනෙදා වස්තූන් කලාත්මක අර්ථයකින් භාවිතා කිරීමෙන් නිර්මාණය කරන ලද කලා භාවිතයක් ගැන සඳහන් කරයි. කලා ද්රව්ය ස්වාභාවික හෝ මිනිසා විසින් සාදන ලද ඒවා විය හැකි අතර නව අර්ථවත් කලා කෘතියක් නිර්මාණය කිරීම සඳහා කලාකරුවා විසින් එකලස් කර ඇත.
එකලස් කිරීමේ කලාව සඳහා බොහෝ විට පවතින මූලද්රව්ය සමඟ අද්විතීය මෝස්තර නිර්මාණය කිරීම සඳහා නාගරික අපද්රව්ය හානියට පත් ඉවතල හෝ වටිනාකමක් නැති වස්තූන් යොදාගනී ක බොහෝ එකලස් කලාකරුවන් ඔවුන්ගේ කාර්යයට ඉවතලන හෝ අපතේ යන ද්රව්ය ඇතුළත් කිරීමෙන් අගනා කලාකෘතීන් නිර්මාණය කරයි.
මෙම එකලස් කිරීමේ ශිල්පීය ක්රම 1950 ගණන්වල ජර්මානු චිත්ර ශිල්පී ජීන් ඩුබුෆෙට් විසින් කලා ප්රජාව තුළ ප්රචලිත කරන ලදී. කෙසේ වෙතත්, කලා ඉතිහාසය පුරා මෙම ක්රමය සඳහා බොහෝ උදාහරණ භාවිතා වේ.
පැබ්ලෝ පිකාසෝ සහ අනෙකුත් ප්රසිද්ධ කලාකරුවන් විසින් එකලස් කිරීමේ කලා කෘති නිර්මාණය කරන ලද අතර, එහි ඉදිකිරීම් ක්රමය රූපයක පෙනුමෙන් හෝ ආකෘතියක හැඩයෙන් ඔබ්බට යන්නේ කියුබිස්වාදයේ සමස්ත න්යාය පදනම් වී ඇත්තේ විසංයෝජනය මත බැවිනි.
කෙසේ වෙතත්, කලා ව්යාපෘති නිෂ්පාදනයේදී පොදු වස්තූන්ට සම්බන්ධ වීමට ඉඩ සලසන 'සූදානම්' කලාව හඳුන්වා දීම, නූතන කලාවේ නිර්මාතෘ මාර්සෙල් ඩුචැම්ප් විසින් සිදුකරනලදී.
එකලස් කිරීමේ කලාව පිළිබඳ දළ විශ්ලේෂණයක්.....
එකලස් කිරීමේ කලාව සාමාන්ය දේවල් අනපේක්ෂිත ආකාරයකින් එකට ගෙන එයින්, නරඹන්නාට අවට ඉවතලන වස්තූන්ගේ යථාර්ථය සමඟ ඔවුන්ගේ සම්බන්ධතාවය නැවත සලකා බැලීමට බල කරයි. එකලස් කිරීමේ කලා කෘති මෙම නිර්මාණ මූර්ති කලාවට නව අර්ථයක් ලබා දෙයි, නොගැලපෙන කෑලි අතර නරඹන්නා තුල නව්ය සිතුවිලි ඇති කරයි, සහ කලා නොවන වස්තූන් කලා ලෝකයට හඳුන්වා දෙයි.
මෙම ආකාරයේ කලා ආකෘතිය කඩදාසි, ලී, ලෝහ හෝ වෙනත් අපද්රව්ය වැනි අබලි ද්රව්ය ආධාරයෙන් ආශ්වාදජනක කලා වස්තූන් නිර්මාණය කරයි. එය සමහර විට සමාජ විවරණයක් ලෙස හෝ අද්භූත හා සිහින වැනි ක්ෂේත්ර ගවේෂණය කිරීම ලෙස භාවිතා කරයි.
සකස් කරන ලද හෝ සොයාගත් කොටස් විචල්ය මට්ටම් වෙනස් කිරීම් සමඟ ඒකාබද්ධ කිරීම සමකාලීන කලාවේ වර්ධනය ලෙස නූතනවාදී විචාරකයින් විශ්වාස කළ දෙයට එකලස් කිරීමේ කලාව විරුද්ධ වේ.
එකලස් කිරීමේ කලාව, චිත්ර ඇඳීම, මූර්ති කිරීම සහ කාර්ය සාධන කලාව අතර රේඛා නොපැහැදිලි කරන්නේ ඉන්ද්රියයන් කිහිපයක් සම්බන්ධ කර ගැනීමෙන් සහ නිරීක්ෂකයාගෙන් වැඩි ශාරීරික සම්බන්ධතා අවශ්ය වීමෙනි.
සාම්ප්රදායික කලාත්මක අදහස් සඳහා ඉතා වැදගත් වූ සුවිශේෂත්වය සහ අව්යාජත්වය පිළිබඳ සංකල්ප ප්රශ්න කිරීමට බොහෝවිට එකලස් කිරීමේ කලාව උත්සාහ කරන්නේ නිෂ්පාදිත භාණ්ඩ සහ කලා නොවන අංග භාවිතා කරමිනි. එකලස් කලාකරුවා අතින් වන නිර්මාණ හුදෙක් නිර්මාණ කිරීමකට වඩා අසමාන අංග තෝරා ගැනීමෙන් නිර්මාණකරුවෙකු ලෙස වෙනසක් ඇතිවන්නේ කලාකරුවාගේ සිතුවිලිවලිනි.
තවද, එය ජන කලා භාවිතයන් සමඟ නිතර සම්බන්ධ වේ. "කලාකරුවා" යන්නෙහි නිර්වචනය වසර ගණනාවක් පුරා සැලකිය යුතු ලෙස පරිණාමය වී ඇති අතර, සම්මතයෙන් ඔබ්බට නුපුහුණු සහ ස්වයං කලාකරුවන් වැලඳගෙන ඇත.
කලාව සහ මූර්ති එකලස් කිරීම....
ඉවතලන ද්රව්ය එකතු කිරීම මෙම කුතුහලය දනවන කලා ආකෘතියේ හදවත වන අතර මූර්ති වලට ව්යුහාත්මක හැඩයක් ගොඩනැගීම ඇතුළත් වේ. නව මූර්ති නිර්මාණය කරන විට, කලාකරුවන් කරුණු දෙකක් ඉටු කරයි: ඔවුන් අවශ්ය ද්රව්ය සහ සැපයුම් එකතු කිරීමෙන් පසුව ඒවා නව හැඩතලවලට පරිවර්තනය කරයි. "ගොඩනැගීම" යනු මෙම ද්රව්යය වලින් නව හැඩතල සහ ආකෘති නිර්මාණය කිරීමේ ක්රියාවලියයි.
එකලස් කිරීමේ කලාවේ කෙටි ඉතිහාසය....
එකලස් කිරීම කලා ක්ෂේත්රයේ එක් ශෛලියක් ලෙස සලකනු ලබන අතර එහිදී කලාකරුවන් සොයාගත් වස්තූන් හෝ වෙනත් ඕනෑම ද්රව්යයකින් අද්විතීය කලා කෘතියක් නිර්මාණය කිරීම සඳහා ත්රිමාණ නිර්මාණ ගොඩනඟයි.
එය කලා ලෝකයට හඳුන්වා දුන්නේ පැබ්ලෝ පිකාසෝ විසින් යැයි න්යායාත්මක වේ. ඔහු කියුබිස්ට් ගොඩනැගිලි සහ අනෙකුත් කලා කෘති නිර්මාණය සඳහා ප්රසිද්ධියට පත් විය. කෙසේ වෙතත්, එය 1950 ගණන් වල පමන මෙහි ආරම්භය සිදුවූයේයැයි සැලකේ..
මාතෘකා කරන ලද assemblages d'Empreintes යනු සමනල පියාපත් සහිත Jean Dubuffet චිත්ර ශිල්පියාගේ සංයුක්ත චිත්ර ප්රභේදයකි. එය ජනප්රිය වූ අතර අනෙකුත් කලාකරුවන් ඔවුන්ගේ නිර්මාණාත්මක ක්රියාවලිය ප්රකාශ කිරීමට එය භාවිතා කළහ. මෙම වාක්ය ඛණ්ඩය විසිවන යුගයේ මැද භාගය හා සම්බන්ධ වුවද, පිකාසෝ ඇතුළු බොහෝ ප්රතිභාවන් මෙම චිත්ර නිර්මාණය කිරීමේ ක්රමයට වැඩි කැමැත්තක් දැක්වූහ.
තවත් බොහෝ කලාකරුවන් එදිනෙදා දකින දර්ශන මගින් දේවානුභාවයන් නොසන්සුන්, සිහින වැනි තේමාවන් සඳහා එකලස් කිරීමේ ක්රම යොදාගැනීමට ඇති හැකියාව දුටුවේය. හාන්ස් බෙල්මර්ගේ නොසන්සුන් බෝනික්කන් සහ මාර්සෙල් ඩුචම්ප්ගේ කුප්රකට කලා කෘති සාමාන්ය දේවල් අවම ආදානයකින් කලා කෘති බවට පත්කර ඇත.
ඇමරිකානු චිත්ර ශිල්පියෙකු වන ජෝසප් කෝනෙල්, ඔහුගේ අඩු කරන ලද එකලස් කිරීම් තුළ මෙම සංකල්ප පුළුල් කර, ගැඹුර පෙට්ටි තුළ කූඩු කර ඇති ඉන්ද්රජාලික දර්ශන නිෂ්පාදනය කළේය.
සමාජ පීඩා විරෝධී කලාකරුවන්...
‘සමාජ පීඩා විරෝධී’ කලාකරුවන් මෙම කලා ආකෘතිය තවදුරටත් වැලඳ ගත් අතර, පොදු වස්තූන් කලාත්මක හැඩතල සහ එදිනෙදා කලාව බවට පරිවර්තනය කළහ. Kurt Schwitters පැරණි බස් ප්රවේශපත්ර, කඩදාසි කැබලි, සහ ලී පතුරු වැනි ද්රව්ය ඒකාබද්ධ කරමින් සංකීර්ණ ස්ථර කලා කෘති දෙකක් නිර්මාණය කළේය. ඔහුගේ Merzbau මූර්ති ඔහුගේ වඩාත්ම වැදගත් නිර්මාණයක් වූ අතර එය කාමර ප්රමාණයේ මූර්ති ව්යුහයන් දක්වා වර්ධනය විය.
Raul Housemann ඔරලෝසු චලනය, මිණුම් දණ්ඩ, ටින් කෝප්පය, සහ මිනුම් පටිය වැනි මූලද්රව්ය දැව හිසකට සම්බන්ධ කිරීමෙන් 1920 දී අපූරු මූර්තියක් නිර්මාණය කළේය. Tokyo Kumagai හි පරිභෝජන පාවහන් වල සිට Lady Gaga's Meat Gown දක්වා, Elsa Schiaparelliගේ නව නිර්මාණ නිමක් නැති අනුකරණයක් ඇති කර ඇත.
රොබට් රවුෂෙන්බර්ග්...
Robert Rauschenberg උපත 1925 එක්සත් ජනපදයේය. පොප් චිත්ර ව්යාපාරය සමඟ ඔහුගේ කාර්යය විකාශනය වී පොප් කලාවේ සිට මෙම කලා ආකෘතිය දක්වා ඉදිරියට ගොස් ඇත. ඔහු විවිධ මාධ්යවල ක්රියා කළ නමුත් වඩාත්ම සිත්ගන්නා කරුණ වූයේ 1950 සිට 1980 දක්වා ඔහු විසින් සාදන ලද එකලස් කිරීම් ය, එය ඔහු “ඒකාබද්ධ” ලෙස හැඳින්වීය.
Rauschenberg විසින් වාහන ටයර් සහ අංක තහඩු, ප්ලෂ් සතුන්, දොරවල්, ඇඳ ඇතිරිලි, විදුලි ආලෝක සවිකිරීම් සහ අනෙකුත් නාගරික අපද්රව්ය වැනි තීන්ත මතුපිට සමඟ ඉවතලන දේවල් ඒකාබද්ධ කළේය.
සමාජ ප්රකාශ සහ Betye Saar...
අප්රිකානු සාම්ප්රදායික අධ්යාත්මිකත්වය, උරුමය, චිත්තවේගයන් සහ ශෝකය. සටන් අගතිය, මත පූර්ව නිගමනවලට යොමු වන Betye Saar ගේ අසාමාන්ය එකලස් කිරීම් ජන කලා ශෛලිය සංකේතාත්මක, අධි යථාර්ථවාදී රූප සමඟ ඒකාබද්ධ කරයි.
ඇගේ මුල් කෘති බොහෝ දුරට ගොඩනඟා ඇත්තේ පෙට්ටි සහ ජනේල තුළ අවටින් සොයාගත් දේවල් වලින් වන අතර එය පුළුල් පණිවිඩයක් ඉදිරිපත්කරමින් ඇගේ මිශ්ර සම්භවය පිළිබිඹු කරයි. ඇයගේ අවසාන කෘතීන් අතර දැවැන්ත, ස්ථාන-විශේෂිත ඉදිකිරීම් මෙන්ම තාක්ෂණය, දේවධර්මය, අද්භූතභාවය සහ චාරිත්ර වාරිත්ර ඒකාබද්ධ කරන පූජාසන රේඛා විහාරස්ථාන ආදිය ඇතුළත් වේ.
ඔබේ මීළඟ එකලස් කිරීම සඳහා ශක්තිමත්, අඩු වියදම් පදනමක් සඳහා ඔබේ ප්රදේශයේ වඩු මඩුව භාවිතා කල හැකිය එයින් ඉවතලන දැව විශිෂ්ට එකලස් කිරීමේ නිර්මාණ සඳහා පදනමක් බවට පත්වේ. එය දැරිය හැකි සහ මෘදු වන අතර, එය සිදුරු කිරීමට සහ ඇන මගින් සවිකිරීමෙන් අඩු වියදමකින් අඩු වෙහෙස මහන්සියකින් අගනා කලාකෘතීන් නිර්මාණය කිරීමට උපකාර වේ...
ඔබට ලී කුට්ටි, විදුලි බුබුළු සහ පයින් කේතු වලින් විදුලි බුබුළු සම්මාන සෑදිය හැක. පින්තාරු කිරීම, මුද්රණය කිරීම සහ ස්ටෙන්සිල් කිරීම, ශිල්පීය ක්රම යොදා ගැනීමෙන් ඔබට නිර්මාශීලිත්වයකින් යුතු එකලස් කිරීමක් නිර්මාණය කළ හැකිය,
එකලස් කිරීම එතරම් ජනප්රිය සහ වැදගත් වන්නේ ඇයි....?
බැලූ බැල්මට, එකලස් කිරීමේ කලා ආකෘතිය සංයුක්තයේ ත්රිමාණ අනුවාදයක් ලෙස පෙනේ, එය සාමාන්යයෙන් එකකට එකක් සම්බන්ධ නොවන බොහෝ ඉවතලන වස්තූන් මතුපිටක් මත ඇලවීමෙන් කලා කෘතියක් නිර්මාණය කිරීමේ ක්රියාවලියකි.
සොයාගත් විවිධ වස්තූන් භාවිතයෙන් ඕනෑම කෙනෙකුට එකලස් කළ හැකිය. මෙම කලාවට දැඩි හා වේගවත් නීති නොමැති අතර, මෙම නිර්මාණාත්මක නිදහස වර්තමාන ලෝකයේ සහ වසර ගණනාවකට පෙර ජනප්රිය වීමට එය ප්රධාන හේතුවක් බවට පත් කරයි.
එපමණක්ද නොව, සොයාගත් ඕනෑම වස්තුවක් භාවිතා කළ හැකිය. මෙම වස්තු මිල අධික භාණ්ඩවල සිට කුණු කන්දක තිබෙන දේවල් දක්වා වෙනස් විය හැක. එය කලාත්මක ආකාරයකින් ඒවා ඒකාබද්ධ කරන්නේ කෙසේද යන්න පිළිබඳව වන අතර එය පැරණිතම උදාහරණවල සිට වර්තමාන නූතන එකලස් කිරීම් දක්වා දැකිය හැකිය.
මෙම වර්ගයේ කලාව කර්මාන්තය තුළ විශාල වැදගත්කමක් ලබා ගැනීමට තවත් හේතුවක් වන්නේ ගෝලීය සමාජ ගැටළු ය. එය මිනිසුන්ගේ දිරාපත් නොවන කුණු විවිධ කලා වස්තූන් බවට වෙනස් කිරීමට භාවිතා කරන මෙවලමක් විය හැකි අතර, මෙම එකලස් කිරීම් ජාතික ගැලරිවල ප්රදර්ශනය කෙරේ. වක්රව, එකලස් කිරීම පෘථිවියේ දූෂණය අඩු කළ හැකිය.
බොහෝ කලා පාසල් සහ විද්යාල වැඩමුළු ඉදිරිපත් කරමින් මෙම කලාව පිළිබඳ දැනුම ලබා දීමට උත්සාහ කරයි. මෙම වැඩමුළු සිසුන්ට ඉවතලන හෝ අපතේයන දේ අලංකාර කලා කෘතියක් බවට පත් කරන්නේ කෙසේදැයි ඉගෙන ගැනීමට උපකාර කරයි.
එකලස් කිරීමේ කලාව යනු කුමක්ද - අවසාන සිතුවිලි....
මෙම සිත් ඇදගන්නාසුළු හා නව්ය කලාවේ එකලස්කිරීම කලා ක්ෂේත්රයේ නව්ය ක්රමයක් ලෙස සැලකේ. එකලස් කිරීමේ තාක්ෂණය කලාකරුවන්ට විස්මිත මෝස්තර නිර්මාණය කිරීමට නව ක්රමයක් සපයයි.
එය සමහර කලාකරුවන්ට ඔවුන්ගේ කලා නිර්මාණ සමාජ විරෝධී සංකල්පයන්ට පහර ගැසීමට ඉඩ දී ඇති අතර තවත් සමහරු එය සමාජ කලාව සෑදීමට ප්රයෝජනවත් යැයි සැලකූහ.
අදටත් එකලස් කිරීම ඉතා අනුවර්තනය කළ හැකි නිර්මාණාත්මක මාධ්යයක් ලෙස භාවිතා වේ. ලෝකයේ වඩාත්ම කීර්තිමත් නවීන කලා ආයතන කිහිපයක බොහෝ ප්රසිද්ධ එකලස් කිරීමේ කොටස් සොයාගත හැකිය.....
උපුටාගැණීම Bryan Mullennixin Art Styles...දැනුම සොයන්න මේ පාරෙන් එන්න
0 comments:
Post a Comment